Good 4 U-botrány: Hayley-ék jogosultak lehetnek a bevételek felére, de még Grammy-jelölésre is

Tegnap írtunk róla, hogy Olivia Rodrigo utólagosan kreditelte Hayley-t és Josht a Good 4 U című megaslágerének szerzőiként, és a legrendhagyóbb az egészben az, hogy ez nagy valószínűséggel ki sem derült volna, ha a Paramore kiadója, a Warner Chappell Music fel nem hívja rá a figyelmet egy Instagram-sztoriban, melyben gratuláltak a dal sikereihez, kiemelten megemlítve Hayley-t és Josht is.

A Variety próbálta megszólaltatni Rodrigo csapatát a minap, de nem kívántak nyilatkozni a témában, viszont egy, a stábhoz közeli forrásra hivatkozva sikerült kideríteniük, hogy a szóban forgó kredit egy úgynevezett interpoláció miatt jár a Paramore-nak. Ezt nem zenei szakértőként elég nehéz elmagyarázni, de leegyszerűsítve lényegében ilyenkor arról van szó, hogy egy dalt lecsupaszítanak a nullára és a fő elemeit veszik át úgy, hogy egy másik számot hoznak létre belőle. Tehát nem egy sample-ről van szó, mikor egy dalrészletet emelnek át (pl. mikor 2010-ben Christina Aguilera egy konkrét részletet ragadott ki Kovács Kati slágeréből és használta fel a sajátjában), hanem a dal legalapvetőbb részeiben kell keresni az egyezést.

A forrás azt is elárulta, hogy a Good 4 U megjelenése előtt a felek felvették egymással a kapcsolatot és egyeztettek, a kredit valamiért mégis elmaradt.

https://www.youtube.com/watch?v=hu4oJIUOlfY

Az esetről – bár online volt és órákig az Instagramot bújta – maga Hayley sem nyilatkozott, annak ellenére sem, hogy az elmúlt 24 órában óriási gyűlölethullám és gyanúsítgatás érte őt. Bár hivatalosan senki nem tisztázta a körülményeket, szerintünk borítékolható, hogy a jogi hercehurca mögött nem ő áll: nem tartjuk életszerűnek, hogy eddigi imidzsét felrúgva haszonvágyból jogi lépéseket tenne egy 18 éves, karrierje elején álló lánnyal szemben, egy olyan dal miatt, amit elmondása szerint legszívesebben kitörölne a Paramore történelméből, pláne nem egy olyan férfi javára, akiről hallani sem akar. (A Misery Businesst 2018 óta nem játsszák már koncerteken, mert elhatárolódtak a dalszövegtől. Joshsal pedig 11 éve minden kapcsolatot megszakított, legutóbb tavaly esett neki, mikor a zenekar exgitárosa egy homofób Facebook-kommentben a homoszexualistást a pedofíliához hasonlította.)

Bár nem látunk a kulisszák mögé, két opció rajzolódik ki: vagy Josh Farro várja, hogy csengjen a kassza (ahogy annak idején Hayley-től is megkérdezte, számszerűsítve mennyi pénzt ér neki a Paramore – jogi lépéseket fontolgatva a bandanév elperelése miatt), vagy szimplán konkurens zenei kiadók harcáról lehet szó. Ez utóbbira utal Hayley egyetlen kommentje is: „épp bevadult a kiadónk”. A kreditekkel Hay és Josh (általuk a kiadó is) jogosultak lehetnek a Good 4 U-ból származó bevételek 50%-ára, illetve az albumeladásokból is részesedhetnek, ami nem kis összeg, tekintve, hogy a szám már 14 hete van jelen az eladási listákon, ebből 5 hétig az első helyen csücsült.

Még nincs vége: az új Grammy-szabályok értelmében, ha Rodrigo dalát vagy lemezét jelölik, netán díjazzák, abban az esetben Hayley-nek és Joshnak is automatikusan Grammy-jelölést/díjat kell kapniuk.

Rodrigónak nem ez az első hasonló kalamajkája: korábban Taylor Swifttel keveredett ugyanilyen helyzetbe. A 1 Step Forward, 3 Steps Back című dalnál Swift megkapta a neki járó kreditet, de a Deja Vu címűnél már nem, emiatt ment a csetepaté. Courtney Love (Kurt Cobain özvegye) is sértettként tekint magára, és ezt a tőle megszokott nyers stílusban pár hete kendőzetlenül ki is nyilvánította a Facebookon: szerinte a Sour Prom koncertfilm borítóját az ő együttesétől, a Hole-tól nyúlták le. A Brutal című dalban pedig egy olyan gitárriff hallható, amit Elvis Costello 1978-ban megjelent Pump It Up című kislemezéből emeltek át, szintén kredit nélkül. Az internetet bújva azt suttogják, a következő hetekben még több szerzői kredit kerülhet utólagos kiosztásra Rodrigo első albumán.

A Hole albumborítója, illetve Rodrigo koncertfilmjének borítója egymás mellett.

Ezt olvastad már?

Ez történt mostanság a Paramore háza táján

Billie Eilish-duett, NFT-jogok, hatodik album és idei visszatérés tartja lázban az internetet.